Selasa, 10 Oktober 2023

Berapakah Kos Rawatan di Hospital?

  

Kos Rawatan Hospital. Mampukah kita membayar bil hospital yang tinggi?
Mampukah kita membayar bil hospital?


Kebanyakkan dari kita tidak tahu berapakah kos rawatan untuk penyakit di hospital. Kalau setakat sakit-sakit seperti demam, selsema, batuk dan yang biasa-biasa tu kosnya tak sampai RM100 pun. Dan hanya perlukan rawatan di klinik-klinik luar sahaja. Tapi tahukah anda, kos rawatan sekiranya perlu masuk ke wad hospital tidak kurang dari 4 angka? dan boleh mencecah ke 7 angka? Bersediakah kita?


Anggaran Kos Rawatan di Hospital.

Di bawah adalah anggaran kos rawatan di hospital. Untuk makluman semua, kos ini meningkat sebanyak 14% - 15% setahun. Dan kenaikan menjadi 2 kali ganda setiap 5 tahun, Sekiranya hari ni kos hospital adalah RM50,000. 5 tahun akan datang menjadi RM100,000. Adakah kita bersedia?


Senarai sakit dan kos rawatan sekiranya perlukan rawatan di hospital

Betul ke Mahal Macam tu?


Mungkin ada yang tertanya- tanya. Betul ke kos rawatan hospital ni mahal? Macam harga sebuah rumah? Ye memang betul. Sekiranya anda tidak mahu rumah, kereta atau lain-lain harta tergadai, sediakan lah perlindungan takaful seperti Pelan A-Life Idaman untuk memastikan keperluan sekiranya sakit dapat dijaga dengan baik.


Sebagai contoh, ramai yang tau Chef terkenal Malaysia, Chef Wan telah mendapatkan rawatan di hospital untuk rawatan kanser beliau. Alhamdulillah beliau telah menyediakan pelan insurans takaful dari usia muda. Dan dengan usaha tersebut, beliau tidak perlu mengeluarkan kos rawatan kanser RM250,000. Ini adalah kos sekali warded sahaja. 


Kos Rawatan Kanser Chef Wan RM250,000
Kos Rawatan Kanser Chef Wan RM250,000

Jadi, sekiranya anda masih sihat. Masih Muda. Dan mampu untuk mencarum, asingkan lah sedikit gaji bulanan anda dalam 10% untuk menyediakan pelan takaful. Kerana, jika sakit dan tiada perancangan awal, kemungkikan usaha anda selama bertahun tahun akan digunakan untuk membayar kos rawatan. Ini termasuk lah rumah, kereta, simpanan dan lain-lain. 

Ingin maklumat lanjut?

Hubungi saya di 019 333 0342 atau

 Email reduanhanif@gmail.com atau

boleh isi Quotation Form.

Maklumat Lain Yang boleh di baca :

  1. Medikal Kad All in One Idaman ( Hibah, Sakit Kritikal, Kemalangan, Simpanan )
  2. Pelan Medikal Kad Standalone Mediflex-i 
  3. Pelan Simpanan Rezeki
  4. Pelan Perlindungan Wanita Lady 360-i
  5. Deposit dan Bil Hospital Swasta
  6. Kerja Kosong AIA Elite Academy


Tiada ulasan:

Catat Ulasan