Sabtu, 20 Disember 2014

GST: Kos rawatan hospital swasta bakal meningkat

DMCA.com Protection Status

*Protection: All original content on http://reduanhanif.blogspot.com/ is created by the website owner are protected by DMCA Protection Services using the Digital Millennium Copyright Act Title 17 Chapter 512 (c)(3). Reproduction or re-publication of this content is prohibited without permission. 


Ramai yang telah sedia maklum yang kerajaan Malaysia akan menguatkuasakan sistem cukai GST sama seperti negara-negara maju yang lain. Apabila sistem GST ini bermula, maka rakyat akan berhadapan dengan kemungkinan peningkatan kos dalam sesetangah barangan dan perkhidmatan. Tidak terkecuali juga perkhidmatan perubatan di hospital swasta. Apakah kesan GST kepada kos perubatan di hospital swasta di Malaysia?


Apakah kesan GST kepada peningkatan kos perubatan hospital?
GST akan bermula pada April 2015

Pandangan Persatuan Hospital Swasta Malaysia(APHM)

Apabila GST diperkenalkan kelak, kos perubatan dan rawatan di hospital swasta akan meningkat sekitar 5%. Bayangkan tanpa GST, kos rawatan meningkat anggaran 12%-15% setahun. Ditambah GST kos boleh meningkat sehingga 20% untuk 2015. Contoh kalau rawatan pintasan jantung pada 2014 sekitar RM50,000, ada kemungkinan kos pintasan jantung pada 2015 menjadi RM60,000! Peningkatan yang begitu banyak kalau kita kira dengan angka.

Peningkatan ini disumbangkan oleh cukai GST yang dikenakan kepada ubat-ubatan dan juga doktor pakar di hospital-hospital swasta.Dan secara automatik akan memberi kesan kepada bil keseluruhan hospital swasta.

Kos peningkatan ubat-ubatan pada 2015 tidak dapat dielakkan
Ubat-ubatan akan dikenakan GST pada 2015

Pandangan Menteri Kesihatan, Datuk Seri S. Subramaniam

Kos perubatan swasta dijangka meningkat 5%
Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Seri S.Subramaniam
Pihak kementerian kesihatan masih belum membuat pengumuman rasmi tentang kenaikan ini dan masih berbincang dengan pihak kastam berkenaan cukai GST sektor kesihatan. Bagaimanapun  beliau menganggarkan kenaikan 5% dalam kos perubatan kelak.


Pilihan Anda

Jadi, pilihan yang anda ada :

1) Membayar tambahan 5% dari peningkatan kos hospital sedia ada.
2) Menunggu di hospital-hospital kerajaan
3) Kongsi kos bersama dengan sistem Takaful AIA Public Takaful Berhad melalui pelan Medikal Kad Terbaik A Life Med Regular-i(Standalone) atau Rider A-Plus Med.

Medikal Kad Terbaik Malaysia cover sehingga RM1.76 Juta setahun!!
Medikal Kad Terbaik Malaysia cover sehingga RM1.76 Juta setahun!!


Sekiranya anda memilih pilihan no 3, cepat-cepat hubungi saya di reduanhanif@gmail.com atau 0193330342 sebelum terlewat.


Berminat? Hubungi saya di 019 333 0342 atau

 Email reduanhanif@gmail.com atau

boleh isi Quotation Form.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan