Isnin, 7 Oktober 2013

Financial Planning. Rancang Persaraan anda.

Apa jadi pada simpanan KWSP dalam 20-30 tahun akan datang?



Satu hari, sementara menunggu isteri di Stesen LRT Sri Petaling, kelihatan beberapa orang pemandu teksi yang anggaran umur mereka dalam 60 tahun ke atas. Pemandu warga emas.

Kebiasaan, pada usia begini, kebanyakkan warga emas duduk di rumah melayani kerenah anak cucu atau pun mungkin menghabiskan masa untuk pergi melancong. Dah lama bekerja, masa ni lah nak menikmati hasil penat lelah setelah berpuluh tahun mengabdikan diri dengan syarikat masing-masing.
Masa ni lah wang simpanan KWSP membalas budi anda.

Jadi, saya tertanya-tanya juga. kenapa pada usia begini masih bekerja bawa teksi, bekerja dari siang ke malam?


Tanpa buang masa, saya pun terus bertanya:

Saya : sudah lama ke pakcik bawak teksi?

Pemandu teksi : adalah dalam beberapa tahun.

saya : memang bawak teksi dari dulu ke?

 Pemandu teksi :  tak. dulu keje makan gaji. keje dengan company.

saya : kenapa perlu bawak teksi. kan lebih bagus duduk rumah menikmati persaraan?

 Pemandu teksi : takde duit. barang pun sekarang mahal.

saya : duit epf macammana?

Pemandu teksi : sudah habis lama. tak cukup. dulu barang murah, sekarang mahal. Terpaksa la bekerja balik.







jadi, maukah anda bergantung pada epf semata-mata?abis duit epf, start keje balik?

Baru cite pasal makan je. Belum lagi belanja kesihatan, rawatan hospital. Berapa pula kos perubatan dalam 20-30 tahun akan datang?

Kos meningkat dalam anggaran 15% setahun (Tanpa agreement TPPA lagi) dan secara pengiraan mudahnya, kos akan meningkat 2 kali ganda setiap 5 tahun.

Contoh : Bil RM3,000 hari ini, jadi RM6,000 pada 5 tahun akan datang.
Dan menjadi RM12,000 pada 10 tahun akan datang.

Cukup ke simpanan anda?

Jadi, pilihan di tangan anda. Samada bersara tanpa sebarang simpanan.




atau menikmati persaraan anda 



Hubungi saya untuk pelan menyeluruh persaraan anda. Dari Simpanan dan Pelan Perubatan.



Hubungi saya di reduanhanif@gmail.com




Tiada ulasan:

Catat Ulasan