Rabu, 22 Februari 2012

Penamaan Waris Takaful.


Untuk proses penamaan pewaris, keistimewaan yang anda dapat dari Syarikat Takaful, sekiranya berlaku pada apa2 kejadian tidak diingini terhadap anda, anda boleh memilih samada ingin menggunakan kaedah WASI atau pun HIBAH.

SYarikat Takaful menawarkan :


Wasi : perlu ikut sistem faraid sebagai pemegang amanah. Dan pewaris yang anda namakan tidak dapat 100% pampasan yang anda ingin berikan. Hanya 2 pemegang amanah sahaja boleh didaftarkan.

Hibah(Hadiah) : anda boleh hibahkan sehingga kepada 4 orang waris atau sesiapa sahaja yang anda inginkan termasuk pemilik badan2 kebajikan.

Jika apa2 berlaku pada anda, siapa sahaja penama yang anda daftarkan akan mendapat 100% bayaran pampasan tanpa boleh dicabar di mahkamah.

Jika anda menyediakan insuran/takaful adakah anda ingin pastikan pewaris anda mendapat 100% atau hanya sebahagian sahaja dari yang anda ingin berikan? Apa guna perlindungan RM1 juta tapi waris hanya blh dapat RM100K selepas tolak sana dan sini?



Contoh: 


Anda ingin memberikan pampasan RM 100K kepada isteri anda. Tetapi telah dicabar di mahkamah syariah oleh adik beradik etc. Maka, penamaan tadi tidak sah lagi. Maka, isteri hanya mendapat 1/8 sahaja (RM12500) dari pampasan takaful anda melalui kaedah faraid.


Adakah itu pilihan anda? Sedangkan di syarikat Takaful anda boleh pilih hibah.

Kenapa nak pilih sebahagian jika ada pilihan yang anda boleh berikan 100% kepada waris anda?

Jika ingin yang 100%, hubungi saya. Semua produk boleh pilih samada nak Wasi/Hibah.




DAPATKAN PROPOSAL PERCUMA DI SINI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan